Det är något välkomnande med en stad som lyser upp av neon- och ljusskyltar. Det är nog ingen unik åsikt, annars hade det inte dominerat stadsbilden så pass som den gör idag. Speciellt gillar jag neonreklamen. Det är väl lite nostalgiskt. Neonskyltarna började användas av Dagens Nyheter 1924, och har sedan dess behållit sin reklamplats på Hamngatan i Stockholm. Under funkistiden (inom den svenska arkitekturen) såg man neonskyltarna som en del av arkitekturen och Stockholmsborna kunde mer eller mindre bada i neonljus vid Stockholms centralstation. Under 50- och 60-talet fortsatte ljusskyltarna dominera stadsbilden men under 70-talet reagerade man mot reklamen.
Under 90-talet fram till nu har neonskyltarna och ljusskyltarna åter fått uppmärksamhet, så pass att man instiftade "Årets skylt" 1998, för att stimulera skyltmakare och designers just för att åter låta dem dominera stadsbilden, skriver Wikipedia. För min del är det glädjande, som gillar ljus- och neonskyltar. Att göra ljusskyltar är ju varje företags bästa försök att göra så tilltalande och snygga skyltar som möjligt.